Tiemens vertelt enthousiast over haar mooie stad Nijmegen waar heel veel gebeurt op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Er is een groot draagvlak onder de inwoners: ‘De bewoners zijn het groene kapitaal van Nijmegen.' Samenwerking tussen bedrijven en kenniscentra zoals de universiteit is belangrijk. Dat gebeurt in Nijmegen op de Novio Tech Campus, waar ook belangrijke bedrijven zijn gevestigd. Innovatie gebeurt o.a. op de universiteit, waar een nieuw plat zonnepaneel wordt ontwikkeld. Stadsverwarming: Via stadsverwarming worden 14.000 huishoudens/ondernemingen van gas voorzien. Duurzaam openbaar vervoer: Via gescheiden afvalverwerking wordt biogas opgewekt waarop 225 stadsbussen in Arnhem en Nijmegen rijden. Dit levert directe en indirecte banen op.
Tiemens: ‘Deel de kennis en werk samen als Europese steden. Nijmegen en Helsinki doen dat nu al.’
Kretzschmar (Rhone-Alpes/Frankrijk) vertelt over een regionaal programma met als doel om in 2020 zo'n 20.000 groene banen te verwezenlijken en 50.000 banen om te zetten naar groene banen. Via trainingen, communicatie en samenwerking met economische en sociale partners is men bezig de groene omslag te maken. In Lyon werd een Groene Banen Week georganiseerd wat o.a. resulteerde in een circulair economie project in Rillieu. Ook werd een plastic recycleproject gestart.
Holemans (Gent/België) benadrukt de circulaire economie en de noodzaak van sociale innovatie, die hij net zo belangrijk vindt als technologische innovatie. Hij ziet dat lokaal een omschakeling naar een groene dienstverlenende economie banen oplevert en dat geldt ook voor nieuw, groen transport Dit betekent wel dat mensen niet alles zelf moeten willen bezitten, zoals een wasmachine. Daarom: meer leasemogelijkheden en meer locaties waar dingen gedeeld kunnen worden. Op een andere manier het transport regelen, via een vrachtfiets bijvoorbeeld. Praat over 'mobiliteitsdiensten', niet over ‘een auto’. Mensen moeten ongedwongen aan nieuwe ideeën kunnen werken, via een fablab bijvoorbeeld. In zo’n lab ontmoeten bedenkers van nieuwe concepten en creatievelingen elkaar in Gent. (Ook in Nederland zijn ondertussen ruim 30 fablabs).
Holemans: 'De geglobaliseerde economie wordt kleiner en een groenere circulaire economie betekent kortere circuits. Wereldwijd ontwikkelen stedelijke economieën zich op een sociaal-ecologische manier: ontwerp globaal, produceer lokaal. Het is niet een puur technologisch onderwerp. Het is ook verbonden met vragen over de herverdeling van arbeid en winst, en met groene belastinghervormingen, het transport én het heeft te maken met veerkracht in een onzekere wereld.'
(Zie ook artikel Dirk Holemans in The European Green Journal over 'Sharing is not always sharing'.)