De regeringen van Nederland en Vlaanderen proberen elk voor zich de grote havens van Rotterdam en Antwerpen zo groot mogelijk te maken. Deze gelijklopende ambities zorgen voor een bikkelharde concurrentiestrijd tussen de verschillende havens. Van grensoverschrijdende samenwerking is al helemaal geen sprake. Dat heeft zwaarwegende nadelige economische, maatschappelijke en ecologische gevolgen.
Op initiatief van de Antwerpse groenen is er een gezamenlijke visie ontwikkeld op het havenbeleid in de Schelde-Rijndelta. De Groenen pleiten voor samenwerking in plaats van concurrentie en voor prioriteiten ter bescherming van het milieu. Enkele punten uit de nota:
1. havens als laboratorium voor en draaischijf van een ecologische economie
2. samenwerking tussen de overheden om de concurrentie te overstijgen en een level playing field te creëren
3. de fixatie op de containertrafiek en de logistieke roeping dringend verlaten: geen havenuitbreidingen voor nieuwe containerterminals
4. doordachte mobiliteitsinvesteringen in spoor en binnenvaart: goederenspoorverbinding (Robel – goederenlijn 11) tussen Antwerpen en Rotterdam met aansluiting op de onderbenutte Betuweroute prioritair aanleggen (zodat de IJzeren Rijn spoorweg overbodig wordt)
5. een relanceprogramma voor de verbetering van de milieukwaliteit in onze havengebieden