Factor van betekenis of langs de zijlijn?

Woensdag 17 april 2019 - inloop 19.30 start 20.00 uur - landelijk bureau GroenLinks Oude Gracht 312 Utrecht - aanmelden via: europawerkgroep@groenlinks.nl

Anne van Wageningen, lector aan de UvA, zal tijdens de avond uitleg geven over de constitutionele positie van het Europees Parlement in de EU en de rol van het Parlement in de externe betrekkingen. Daarnaast richten we ons op de meer praktisch-politieke kant van het buitenlands beleid zoals gevoerd door het Parlement.

Het politieke wereldtoneel wordt anno 2019 wederom beheerst door enkele grootmachten die elkaar uitdagen en beconcurreren. Met een handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China, een voortslepende Brexit (of toch niet?) en de agressieve houding van oosterbuur Rusland speelt het Europees buitenlands beleid misschien wel een grotere rol dan ooit. Bij diplomatie denken we vaak aan hoge vertegenwoordiger voor Buitenlandse Zaken en Veiligheidsbeleid Federica Mogherini of aan een ongemakkelijk beeld van de EU-leiders samen. Met de Europese verkiezingen in aantocht leek het ons echter goed om een andere speler te belichten: het Europees Parlement.

Anne van Wageningen, zal tijdens de avond uitleg geven over de constitutionele positie van het Europees Parlement in de EU en de rol van het Parlement in de externe betrekkingen.