In het weekend van 3 en 4 mei vonden langs de Nederlandse grens drie grensoverschrijdende acties plaats in het kader van de Europese verkiezingscampagne. Op het drielandenpunt in Vaals trapten maar liefst vier partijen de campagne af met het thema voedsel. In Twente protesteerden Duitsers en Nederlanders gezamenlijk tegen de nieuwe luchthaven. En bij de spoorbaan tussen Roosendaal en Antwerpen ontmoetten Nederlandse en Vlaamse Groenen elkaar om gezamenlijk hun verontrusting uit te spreken over het toenemende vervoer van gevaarlijke stoffen langs dit traject.

Vaals

Vier groene partijen openden zaterdag 3 mei eendrachtig de verkiezingscampagne voor het Europees Parlement op het Drielandenpunt in Vaals: Bündnis90/Die Grünen, Ecolo (Wallonië), Groen (Vlaanderen) en Groenlinks. De ontmoeting die was georganiseerd door activisten van de vier partijen in vervolg op een Euregionale conferentie in mei vorig jaar startte met een persconferentie. Vervolgens serveerden groene topkoks Bas Eickhout (Europees parlementslid en lijsttrekker voor GroenLinks), Reinhard Bütikofer (voorzitter van de Europese Groene Partij en Europees parlementslid voor de Duitse Groenen), Bart Staes (Europees parlementslid en lijsttrekker voor Groen) en Saskia Bricmont (tweede kandidaat op de lijst van Ecolo) een overheerlijke maaltijd met soep, asperges met ei en verder diverse soorten kaas, worst en andere producten uit de regio. Tijdens de maaltijd interviewde ceremoniemeester Hans Niessen (Ecolo, Eupen), die even makkelijk Duits, Frans als Nederlands spreekt, de aanwezigen over het belang van gezond voedsel en de Europese samenwerking die daarvoor nodig is. Het was alles bij elkaar een buitengewoon gezellige familiebijeenkomst die liet zien dat voor de Groenen samenwerking in Europa vanzelfsprekend is.

Twente

GroenLinks en de Duitse Groenen organiseerden zaterdag 3 mei in de Twentse regio een gezamenlijke aftrap van de verkiezingen met een protest tegen de geplande luchthaven. De start van de actie was bij het klooster Bardel aan de Duitse kant van de grens, vlakbij het "drielandenpunt" van Nederland en de twee Duitse deelstaten Noordrijn-Westfalen en Niedersachsen. De burgemeester van Bad Bentheim en een vertegenwoordiger van het Duitse comité tegen de luchthaven hielden toespraken. Vandaar fietsten enige tientallen mensen naar de Lonneker Berg.  Daar werd de inmiddels tot honderd mensen aangegroeide groep toegesproken door Daphne Dertien (kandidaat Europarlementslid, lid van provinciale Staten in Overijsel), Volker Bajus (Landestagslid voor de Grünen in  Niedersachsen) en Ab Bos namens de Nederlandse bewonerscomités die zich tegen de luchthaven verzetten. Vliegtuiglawaai uit de luidsprekers moest een idee geven hoe de rust in dit prachtige natuurgebied verstoord zou kunnen worden. Nathalie Baartman las een prachtige column voor als ode aan de vele bomen die voor de luchthaven zouden moeten verdwijnen. Met linten gaven de actievoerders het gebied aan waarin duizenden bomen gekapt zouden  moeten worden (op de foto: Daphne en Volker).

Roosendaal-Essen-Kalmthout

Op zondagmiddag 4 mei werd er ook gefietst aan de Belgisch-Nederlandse grens. In Essen en in Kalmthout hadden Groenen van beide kanten van de grens een ontmoeting die in het teken stond van de onrust over het vervoer van gevaarlijke stoffen. Bart Staes (Europees parlementslid en lijsttrekker voor Groen) en Toine van de Ven (kandidaat Europarlementslid op de lijst van GroenLinks) spraken met de pers over het goederenvervoer in de regio tussen Rotterdam en Antwerpen dat over bestaand spoor door alle dorps- en stadskernen gaat. De onrust daarover is het afgelopen jaar gegroeid na de ramp bij Wetteren, ten oosten van Gent, deze dag precies een jaar geleden. De Europese dimensie van dit goederenvervoer wordt duidelijk als we zien dat deze ramp veroorzaakt is door een trein van een Nederlandse vervoerder, die onderdeel is van de Deutsche Bahn en die in België reed in opdracht van het Belgische goederenspoorbedrijf. Groen en Groenlinks bepleiten meer helderheid over de risico's en harde veiligheidsnormen. Verder zijn de partijen, overigens net als hun socialistische collega's, voor het aansluiten van een bestaande spoorlijn vanaf Antwerpen over de Nederlandse grens, een stukje van een paar kilometer dat buiten dorpskernen om gaat. Er zijn inmiddels afspraken gemaakt tussen groene volksvertegenwoordigers aan beide zijden van de grens om de zaak verder te bespreken.