Moderator: Oras Tynkkynenm (bestuurlid EGP). Panelleden: Liesbeth van Tongeren (Kamerlid Groenlinks), Simone Peter (co-voorzitter  Bündnis 90/Die Grüne), Nicoló Wojewoda (Teamleider Europa 350.org)  en Vatan Hüzeir (klimaat campagner 350.org).

De laatste plenaire discussie ging over de toekomst van de divestmentbeweging. Het klimaatakkoord van Parijs was een keerpunt, maar de omgang naar duurzame energie gaat niet snel genoeg. Hoe kan de groene beweging in Europa ervoor zorgen dat fossiele brandstoffen  zo snel mogelijk worden uitgebannen? En hoe pak je de fossiele lobby en industrie effectief aan? Daarnaast wat is dan de rol van respectievelijk de klimaatactivist en de (groene) politicus?

De afgelopen jaren zijn grote stappen gezet. Wojewoda legde het verschil uit: in het verleden  probeerde de beweging het moreel failliet van de fossiele lobby aan te tonen, nu wordt het businessmodel zelf steeds onaantrekkelijker. Steeds grotere spelers investeren niet meer in fossiel.  Alle panelleden gaven aan dat nieuwe strategieën nodig zullen zijn om resultaat te bereiken. Maar waar sommige sprekers de onvermijdelijkheid  van de uitfasering van fossiele industrie benadrukten gaven anderen aan dat het nog geen gelopen race is. Van Tongeren benadrukte de noodzaak voor sterke coördinatie en strategische planning en gaf eens te meer aan dat we coalities zouden moeten vormen. De schaliegas NEE! campagne in Nederland werd sterk toen de grote bierbrouwers, bezorgd over het drinkwater, zich aansloten.

Daarnaast verschilden sprekers van mening over de verhouding tussen politiek en beweging, beleid en activisme. Van Tongeren en Peter gaven aan dat de klimaatbeweging wel eens wat voorzichtiger met Groene politici zou kunnen omspringen: politici moeten nou eenmaal compromissen sluiten.  Wanneer ze dat doen stellen ze zich kwetsbaar op en op dat moment hebben ze steun van de achterban nodig. Wojewoda en Hüzeir daarentegen benadrukten de waarde van Groene politici die compromisloos staan voor de strijd tegen klimaatverandering. Over dit dilemma volgde daarna een geanimeerd debat met de zaal.

Reinhard Bütikofer deed een dringende oproep: "Wij hebben te lang verteld hoe de feiten zijn. Ik houd van de Divestment Movement omdat ze niet alleen van feiten en wetenschappelijke waarheid uitgaan, maar duidelijk maken wie de vijand is en die vijand aanpakken. Laten we tenminste in ieder land één stad hebben die divesteert en van daaruit een brede beweging maken en verbinding zoeken met anderen. We moeten macht uitoefenen, niet alleen de argumenten presenteren."

Liesbeth van Tongeren vertelde over haar initiatief om samen te werken met andere EU landen zoals België, Duitsland, Frankrijk en allicht ook Luxemburg om in ieder land parlementaire initiatieven te ontwikkelen waardoor mensen die rond een kerncentrale wonen een stem krijgen.

De sessie werd besloten met een filmpje over de actie in Ende Gelände die half mei met vele activisten en Groenen werd gevoerd tegen de koolmijnen in Duitsland. De EGP gaat in vervolg op de Climate Change campagne vorig jaar, nu verder met de Fossil Free campagne

Als je de video wilt zien van de sessie, ga je gang!