Op 12-13 juni a.s. is de 31e EGP-council, dit keer online. Er zal een aantal live streams worden georganiseerd voor de vrijdag. Het programma op vrijdag 12 juni is voor iedereen toegankelijk. Er zijn live streams beschikbaar. Wil je meedoen aan interactieve workshops, panels? Registreer je voor het openbare event.*

De EGP (Europese Groene Partij) is een samenwerkingsverband van 37 partijen, waaronder GroenLinks.Tweemaal per jaar wordt een council georganiseerd en eenmaal in de vijf jaar een congres. Op de council en op het congres komen de door hun partijen afgevaardigde leden bij elkaar. Er vinden sessies plaats over actuele ontwikkelingen en om te leren over elkaars praktijken. Tussendoor wisselen de partijbesturen hun informatie uit met elkaar.

Via het indienen van resoluties, het 'onderhandelen' hierover met elkaar en tenslotte het stemmen, krijgen de councildeelnemers een aardig beeld van wat er in de verschillende Europese landen leeft en speelt. Die resoluties kunnen een oproep aan de Europese Commissie inhouden, of een wens tot beleid van de groene parlementsleden. De council is echter geen schaduwparlement of schaduw groene groep. Het is vooral elkaar leren kennen en begrijpen en de parlementsleden en partijbesturen feedback geven.

Het juni-programma zal een aantal sessies en huishoudelijke zaken inhouden. Er staan drie resoluties op de agenda, een over het nemen van eerlijke en groene maatregelen om uit de corona en aankomende economische crisis te komen, een over klimaat, een over werkers die geen vast contract hebben. De resoluties zijn hieronder te vinden.

Als EGP delegatie vanuit GroenLinks zijn we benieuwd naar jullie ideeën hierover, wat mag er niet ontbreken in deze resoluties? De ingebrachte ideeën bundelen we en nemen we mee naar de council. Post je reactie op Plek (als je daar toegang tot hebt) of stuur een mail.  Graag voor 24 mei a.s. Als je verder vragen hebt over de GroenLinkse vertegenwoordiging bij de EGP kun je hier ook terecht.

GroenLinks wordt vertegenwoordigd via de door het congres gekozen delegatie (Youssef Rahman, Jeroni Vergeer, Jonna Gjaltema) onder leiding van de internationaal secretaris a.i. Gebke van der Gaal. Zij 'onderhandelen' met de gedelegeerden van onze zusterpartijen over de resoluties. De stemmingen vinden zaterdag plaats. Er wordt ook gestemd over vacatures in enkele EGP-commissies.

Op de website van de EGP vind je allerlei nuttige informatie. De Europese groene groep in het parlement heeft ook een plan gepresenteerd.

GroenLinksers die geïnteresseerd zijn in Europese gedachtenvorming kunnen ook een kijkje nemen op de site van de Green European Foundation of een abonnement nemen op de Green European Journal. Veel artikelen zijn ook in het Nederlands te lezen.

En natuurlijk hebben onze GroenLinksers in de Greens/EFA ook hun eigen communicatie, abonneer je op de podcast of de nieuwsbrief!

*Registratiefee: mocht het bedrag van 20 euro bezwaarlijk zijn, stuur dan je naam, e-mail en woonplaats naar hpasschier@groenlinks.nl. GroenLinks zorgt voor een tiental toegangsbewijzen.