Op de Brabantdag van 17 september 2016 waren leden en politici aanwezig, maar ook een aanatal sympathisanten en ondernemers die de dag als mogelijkheid benutten om contact te leggen met politici en om de partij beter te leren kennen. Bas Eickhout speechte over de Staat van de Unie en pleitte voor een socialer en meer gemeenschappelijk opererend Europa.

(Rapportage door David Westsson, voorzitter Europa Werkgroep Groenlinks)

Bedoeling van de bijeenkomst

Georganiseerd door GroenLinks Brabant, om GroenLinks zichtbaarder te maken voor nieuwe leden en op een gezellige manier de uitwisseling van ervaringen onderling tussen GroenLinkse politici op verschillende niveaus en leden aan te moedigen. De samenkomst vond plaats op het voormalige industriegebied Strijp-S, dat in een soort creatief en cultureel centrum is veranderd. Afsluitend hoogtepunt was een speech van Europarlementariër Bas Eickhout over de Staat van Unie.

Staat van de Unie, door Bas Eickhout

Bas Eickhout, Europarlementariër voor GroenLinks, sprak over de Staat van de Unie, maar op een veel enthousiastere manier dan de heer Juncker eerder deed die week. Eickhout liet duidelijk zien hoe belangrijk het is voor ons allen, dat wij de huidige koers van EU veranderen naar een meer socialer en een meer gemeenschappelijk handelend Europa. Essentieel voor deze andere EU is dat de vergaderingen van de Raad van ministers veel transparanter worden, zodat bekend wordt welk land wat heeft gezegd en wie verantwoordelijk is voor het besluit. Een ander belangrijk punt is versterking van de invloed van het Europese parlement om het vertrouwen van de burgers weer te vergroten. Met zichtbare verantwoordelijkheid wordt het ook makkelijker, duurzame EU-brede oplossingen te vinden op de gebieden zoals migratie, klimaat en sociale gelijkheid. Er blijft veel werk te doen en ons continent kent nu grote uitdagingen, maar hopelijk komt de EU hier sterker uit.

De dag en de sessies

Een stimulerende en nuttige dag die het doel van netwerken en ervaringsuitwisseling goed haalde. Men kreeg een goed beeld van wat al gebeurd in gemeenten waar GroenLinksers veel invloed hebben gehad op verschillende manieren. De sessie over “Duurzame energie: van en voor iedereen” door Paul Smeulders, Wethouder Financiën, Duurzaamheid en Grondzaken in Helmond, liet zien hoe juist die drie portefeuilles een perfect combinatie vormen voor het ondersteunen van de energietransitie en hoe men door een gemeenschappelijk programma grote onderdelen van de stad erbij kan betrekken. Het was een bijzonder inspirerende en tegelijk praktische bijeenkomst.

Verder

De samenkomst laat zien dat een regio een heel inspirerende dag kan organiseren, die nieuwe leden en politici uit verschillende steden een kans geeft om ervaringen uit te wisselen en energie te vinden voor het werken aan een gemeenschappelijke, groene toekomst.

Als voorzitter van een landelijk werkgroep was het interessant om een paar leden die niet makkelijk naar Utrecht komen voor de vergaderingen, maar wel op de mailinglijst staan, te ontmoeten. Misschien moeten wij meer naar de regio's toe of een virtuele oplossing vinden voor directe communicatie met onze werkgroepleden.