Het gemeenschappelijke doel van de EGP is een groene transformatie van Europa, om een eerlijke en duurzame toekomst te creëren voor alle Europeanen. De aangesloten partijen werken gezamenlijke standpunten uit, organiseren grensoverschrijdende acties, leren van elkaars ervaringen en ondersteunen jonge groene partijen zoals die op de Balkan. Bij de Europese verkiezingen trekken de groene partijen van de EU-landen naar de stembus met een gezamenlijk manifest en een gecoördineerde campagne.

De EGP werkt nauw samen met de Groene fractie in het Europees Parlement, waar onze GroenLinks-Europarlementariërs onderdeel van zijn. De EGP werd opgericht in 2004 en was de eerste echte Europese partij. Inmiddels zijn 42 groene partijen lid van de EGP. De EGP organiseert een tot twee keer per jaar een congres. Tijdens deze bijeenkomsten komen afgevaardigden van alle partijen bij elkaar om de politieke richting van de EGP te bepalen en om bijvoorbeeld te stemmen over resoluties. De gezamenlijke campagnes worden tijdens deze vergadering voorbesproken. Verder kiest dit congres de committee, het bestuur van de EGP. Ook is er tijd voor kennisuitwisseling tussen de verschillende partijen om van elkaars ervaringen en inzichten te leren. Eens per 5 jaar organiseert de EGP een uitgebreid congres, daar zijn de delegaties van de partijen groter.

Op de (half)jaarlijkse congressen vertegenwoordigt de EGP-delegatie onze partij. De delegatie wordt gekozen door het GroenLinks-congres voor een periode van drie jaar. De delegatie staat onder leiding van Gebke van Gaal, internationaal secretaris in het partijbestuur van GroenLinks. De delegatie komt regelmatig bijeen en onderhoudt daarnaast contact met delegaties uit andere landen om kennis uit te wisselen, elkaar te ondersteunen en samen te werken.

Zie ook de Facebookpagina van GroenLinks in de EGP voor regelmatig nieuws.

Wil je meer weten? Mail Gebke van Gaal, internationaal secretaris.